Mediastöds digitala tjänster

SEO Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering, från engelskans Search Engine Optimisation eller förkortat SEO, är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer.

När en person ”googlar” ett ord eller en mening får man olika sökresultat. Längst upp kommer ett antal annonser, det är placeringar som företag köpt. Där under kommer det som kallas organiska sökträffar. Det är tidig placering där som väl genomförd sökmotoroptimering vill uppnå. Det kan även kallas att ranka högt, alltså att visas tidigt när Google rangordnar olika sökresultat på ställda sökfrågor.

Eftersom rangordningen eller rankingen av webbsidor sker automatiskt genom algoritmer ska man vid SEO-optimering säkerställa att webbplatsen i fråga möter de krav Google ställer för högre ranking. Många av dessa krav är väl kända för de som arbetar med sökmotoroptimering , men de förändras över tid och här i ligger en av utmaningarna för SEO-arbete att följa med i förändringar som görs.

Sökningar, sökresultat och vikten av sökmotoroptimering

Vid en sökning tar sökmotorerna sökordet, speglar det mot internet och matchar det mot webbplatser som svarar på sökningen eller möter upp med information. Sökmotorn kommer premiera webbplatser som bättre än andra anses möta uppsatta kriterier. Det handlar både om webbplatsens innehåll som text och formateringar, men också en lång rad tekniska justeringar.

En väl genomförd sökmotoroptimering kan få en webbplats att över tid klättra högt på Google. För kan man bygga webbplatsen korrekt och säkerställa de saker som Googles algoritmer premierar och göra justeringar i dessa faktorer kommer det bli till webbplatsägarens fördel med mer trafik till webbplatsen.

Mediastöd bygger webbplatser och SEO-optimerar webbplatser och står redo att hjälpa er med sökmotoroptimering. Vi har vårt kontor i Huskvarna, men hjälper kunder på många platser i framför allt södra Sverige.

Hur går sökmotoroptimeringen till?

Allt arbete med sökmotoroptimering hänger ihop och det är omöjligt plocka ut enstaka insatser som avgörande. Helheten är en del av det komplexa optimeringsarbetet. Ett sätt att skapa mer översikt för de olika SEO-insatserna är att tala om det arbete som görs på webbplatsen, vilket kan kallas Onpage. De insatser som är av mer tekniskt bakomliggande optimeringsarbete kallas Offpage. Exempel på vad detta kan handla om följer här under.

Onpage-åtgärder vid sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering onpage går traditionellt ut på att modifiera den egna webbsidan och webbplatsen så att den tilltalar rangordningsalgoritmerna. Denna typ av sökmotoroptimering kan inkludera sådant som:

att publicera relevant innehåll som är till nytta för dem som sökt den aktuella sökfrasen.

att nämna viktiga nyckelord högt upp på sidan.

att formatera rubriker med HTML-taggar som h1, h2 eller h3 och se till att inkludera viktiga nyckelord i dessa rubriker.

att använda unik text i title-taggen på varje sida på sajten och se till denna text överensstämmer, dels med h1-rubriken, dels med den länktext som används internt på webbplatsen.

att vid användning av bilder skriva ut nyckelorden i text, inte enbart med grafiska bilder.

att använda semantisk kodning och struktur för att förenkla för sökmotorerna att förstå varje sidas unika innehåll.

att länka internt med sökorden som s.k. ankartext (länkad text).

Offpage-åtgärder

Offpage SEO handlar om att öka sidans tillgänglighet från andra webbplatser. Ifall det finns många länkar från andra relevanta sidor så stiger sidan i aktning hos sökmotorn.
Alltså är det viktigt:

att få andra webbsidor, främst sådana som behandlar samma ämne, att länka till sidan som ska sökmotoroptimeras.

att ankartexten som används i länkarna är relevant sett till sidans innehåll och de sökord man optimerar mot.

lägga till länkar i signaturfältet på forum.

Sökmotoroptimering (SEO), en sammanfattning

Sökmotoroptimering är viktigt för att öka synligheten och effektiviteten av din webbplats. Genom att optimera din webbplats för sökmotorer kan du locka fler besökare och potentiella kunder. Genom att använda rätt sökord och skapa relevant och engagerande innehåll kan du också förbättra din webbplats rangordning på sökmotorresultatsidorna. På så sätt kan du erbjuda en bättre användarupplevelse och nå ut till din målgrupp på ett mer effektivt sätt. Med sökmotoroptimering kan du ta din online-marknadsföring till nästa nivå och nå framgång med din webbplats. Låt Mediastöd hjälpa dig att uppnå effektiv marknadsföring genom sökmotoroptimering.