Mediastöds digitala tjänster
Sökmotoroptimering SEO
Sökmotoroptimering, från engelskans Search Engine Optimisation eller förkortat SEO, är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer.
Eftersom rangordningen av webbsidor sker automatiskt genom algoritmer kan man försöka att till webbplatsägarens fördel optimera den bedömning av en webbsida som sökmotorerna gör genom att genomföra ändringar i de faktorer som algoritmerna tar hänsyn till.
Mediastöd SEO-optimerar webbplatser och står redo att hjälpa er.
Onpage-åtgärder
Sökmotoroptimering onpage går traditionellt ut på att modifiera den egna webbsidan och webbplatsen så att den tilltalar rangordningsalgoritmerna. Denna typ av sökmotoroptimering kan inkludera sådant som:
att publicera relevant innehåll som är till nytta för dem som sökt den aktuella sökfrasen.
att nämna viktiga nyckelord högt upp på sidan.
att formatera rubriker med HTML-taggar som h1, h2 eller h3 och se till att inkludera viktiga nyckelord i dessa rubriker.
att använda unik text i title-taggen på varje sida på sajten och se till denna text överensstämmer, dels med h1-rubriken, dels med den länktext som används internt på webbplatsen.
att vid användning av bilder skriva ut nyckelorden i text, inte enbart med grafiska bilder.
att använda semantisk kodning och struktur för att förenkla för sökmotorerna att förstå varje sidas unika innehåll.
att länka internt med sökorden som s.k. ankartext (länkad text).
Offpage-åtgärder
Off page SEO handlar om att öka sidans tillgänglighet från andra webbplatser. Ifall det finns många länkar från andra relevanta sidor så stiger sidan i aktning hos sökmotorn.
Alltså är det viktigt: